متن نوشتاری سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷

متن نوشتاری سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷

غبارزدایی از آینه‌ها

 

ayatolah montazeriهمه موبدان سرفگنده نگون
پر از هول دل دیدگان پر ز خون
از آن نامداران بسیار هوش
یکی بود بینادل و تیزگوش
خردمند و بیدار و زیرک بنام
کزان موبدان او زدی پیش گام
دلش تنگتر گشت و ناباک شد
گشاده زبان پیش ضحاک شد
بدو گفت پردخته کن سر ز باد
که جز مرگ را کَس ز مادر نزاد
فردوسی
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷(دوم محرم ۱۴۰۹)؛ آیت‌الله منتظری، رودرروی اعضای هیئت مرگ – حسینعلی نیری(حاکم شرع)، مرتضی اشراقی(دادستان)، ابراهیم رئیسی(معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی(نماینده وقت وزارت اطلاعات)، اعدام زندانیان سیاسی را که با حکم آیت‌الله خمینی، ۵ مرداد[درواقع ۶ مرداد] همان سال آغاز شده بود، شجاعانه زیر سئوال می‌بَرَد بخصوص وقتی از قاضی «شرع» هیئت مرگ می‌شنود «ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام کرده‌ایم…»
در فایل صوتی منتشر شده، سخنان حسینعلی نیری که در آغاز جلسه، به تعداد اعدام‌شدگان (تا ۲۴ مرداد ۶۷) اشاره نموده، شنیده نمی‌شود(اصلاً نیست). دو جای دیگر نوار هم صحبت‌ها پیوستگی ندارد.

فایل صوتیِ منتشر شده‌ را تا آنجا که کلمات برایم مفهوم بوده، بصورت نوشتار درآورده‌ام. مطالب داخل کروشه افزوده من است.

۶۷_heate_marg

آیت‌الله منتطری:‌ اگه غیر از شما بود من اصلا کار نداشتم، چون نسبت به شما شناخت دارم و شما می‌دونید که من نه پسر خاله‌ام جزو منافقین زندان باشه، نه پسر عموم و نه قوم و خویشم و نه با اینا رفاقتی داشتم.

============================================================

‏‎Fariba Davoodi Mohajer‎‏ ‏ویدیو‏ ‏‎BBC Persian‎‏ را به اشتراک گذاشت.

اقای منتظری مقابل هییت مرگ رو در روی خودشان گفت شما جانی هستید .

جانی . جانی .
در پی انتشار فایل صوتی سخنان مرحوم آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های فله‌ای سال ۱۳۶۷ و بیان بدون سانسور تاریخ، وزارت اطلاعات امروز طی تماسی، حجت‌الاسلام احمد منتظری را تهدید به بازداشت کرد.

به گزارش «سحام»، فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری در این‌باره نوشته است: «در ساعت ۱۴:۴۴ دقیقه امروز ۹۵/۵/۲۰ از اداره اطلاعات قم با اینجانب تماس گرفتند و از طرف وزارت اطلاعات پیغام دادند که نظر آن وزارت بر این است که فایل صوتی اخیر از روی سایت و کانال آیت الله منتظری برداشته شود.»
بلافاصله پس از تماس مقام‌های امنیتی، فایل سخنان مرحوم آیت‌الله منتظری با چند ده هزار بازدید از کانال تلگرامی آن مرحوم حذف گردید.

آیت الله منتظری پس از اطلاع از این اعدامها و در جهت توقف آن، علاوه بر نگارش دو نامه به آیت الله خمینی، در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ دیداری با آقایان: نیری (حاکم شرع)، اشراقی (دادستان)، رئیسی (معاون دادستان) و پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) داشتند که شرح آن در پیوست شماره ۱۵۵ کتاب خاطرات آمده است.