زنان ایرانی-آمریكایی با خلاقیتی شگفت انگیز ورزش باستانی “زورخانه” را تصاحب و بازسازی می كنند

زنان ایرانی-آمریكایی با خلاقیتی شگفت انگیز ورزش باستانی “زورخانه” را تصاحب و بازسازی می كنند

 ‎ خلاقیت و مرزشكنی دو جنبه هیجان انگیز تلاش انسانی است

این زنان ایرانی-آمریكایی با خلاقیتی شگفت انگیز ورزش باستانی “زورخانه” را تصاحب و بازسازی می كنند.

“زورخانه زنانه” تئاتری که بزودی به روی صحنه می رود

کارگاه آموزشی شهروندیار اغلب ما فکر می کنیم ورزش زورخانه ای مختص مردان است. اما نوشین رستمی هنرمند ساکن بروکلین این تابو رو شکسته و با ساخت تئاتری که در آن شرکت‌کنندگان در حین انجام حرکات ورزشی، بر فضائل انسانی از جمله تواضع، بخشش و سخاوت تأکید دارند این تابو رو شکسته، تابویی که تا پیش بصورت سنتی از ورود زنان به زورخونه با لباسهای نیمه برهنه مانند مردان جلوگیری می کرد

این تئاتر اما، فضایی انحصاراً زنانه است. در این اجرا هنرمندان زن تفسیری معاصر از آیین‌های زورخانه‌ای را با تأکید بر جنسیت، اجرا می‌کنند. در خوانش جنسیتی رستمی از زورخانه، از رقصندگان زن، موسیقی و نمادشناسی در طراحی صحنه و لباس، استفاده شده است.

در این پروژه رستمی با طراح رقص آمریکایی آتوم کیوتی همکاری می‌کند که علاقه ویژه‌ای به طراحی رقص مدرن بر اساس هنرهای بومی و آیین‌های اجرایی دارد. رقصندگان این پروژه جسیکا اسرائیل، آناهیتا مقدم، کاترین مورسک، اسکات اولسن، اَبی پرایس و پرینستون اسپایسرهستند.

خبر کامل در رادیو زمانه؛ http://bit.ly/1BqIrL8
به این پروژه کمک مالی کنید؛ http://bit.ly/1oq5Moa
لینک ویدیو؛ http://vimeo.com/99423823

Creativity and breaking taboo are the most exciting aspects of human endeavor. Here Iranian-American women break into the male traditional sport of “zoorkhaneh” and perform it in a new style. See for yourself.

Like