مدافع حقوق بشر کبودوند در اعتصاب غذاست؛ فوری او را از حبس خودسرانه آزاد کنید

مدافع حقوق بشر کبودوند در اعتصاب غذاست؛ فوری او را از حبس خودسرانه آزاد کنید

مدافع حقوق بشر کبودوند در اعتصاب غذاست؛ فوری او را از حبس خودسرانه آزاد کنید

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر تأکید کرد: دولت‌مردان ایران باید به آزار محمد صدیق کبودوند، مدافع حقوق بشر زندانی پایان دهند و او را فوری و بدون‌قیدوشرط از حبس خودسرانه آزاد کنند.

 گروه تحقیق سازمان ملل درباره‌ی حبس‌های خودسرانه در نوامبر ۲۰۱۲، حبس آقای کبودوند را خودسرانه تشخیص داد و از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست او را فوری و با حق دریافت جبران آزاد کند.

پاریس ـ ژنو، ۳ ژوئن ۲۰۱۶ ( ۱۴ خرداد ۱۳۹۵) ـ «آزار مداوم قضایی علیه مدافع حقوق بشر زندانی آقای محمد صدیق کبودوند که در حبس خودسرانه‌ است، باید پایان یابد و او فوری آزاد شود.» ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه.

بنا به اطلاعات دریافتی، آقای محمد صدیق کبودوند، رئیس سازمان حقوق بشر کردستان که زندانی است، روز ۹ خرداد ۱۳۹۵ در پی افت شدید فشارخون ناشی از اعتصاب غذای سه هفته‌ای بیهوش شد. اعضای خانواده‌ی او وضع او را « نگران کننده و جدی» توصیف و درباره‌ی کاهش شدید وزن، بیماری قلبی و پروستات او ابراز نگرانی کردند. آقای کبودوند ابتدا روز ۲ خرداد ۱۳۹۵ به بیمارستان منتقل شد، ولی پس از این که پزشکان کوشیدند به زور از طریق سِرُم به او مواد غذایی بدهند، خواهان بازگشت به زندان شد. روز ۵ خرداد، پس از این که حال او رو به وخامت رفت، وی دوباره در بیمارستان بستری شد. پزشکان بیمارستان اعلام کرده‌اند در صورت تداوم اعتصاب غذا احتمال سکته‌ی قلبی او وجود دارد.

آقای کبودوند اعتصاب غذای خود را روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در اعتراض به «اتهام‌های ساختگی» در پرونده‌ای تازه و نیز با خواست اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ ـ که به کاهش شش ماه از حکم زندان او منجر می‌شود ـ آغاز کرد. وی با وجود موافقت با دریافت مراقبت درمانی، روز ۱۳ خرداد اعلام کرد که تا زمان رسیدن به خواست‌های خود هم‌چنان به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

ادامه‌ی متن فارسی این پیام رسانه‌ای: https://www.fidh.org/article20040 

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article20039