حکم قاضی آمریکایی علیه یکی از برنامه‌های جاسوسی ان اس‌ای

حکم قاضی آمریکایی علیه یکی از برنامه‌های جاسوسی ان اس‌ای

حکم قاضی آمریکایی علیه یکی از برنامه‌های جاسوسی ان اس‌ای

یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرده است که یکی از برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی (ان اس‌ای) که بر اساس آن، سوابق مکالمات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی نیز جمع آوری می‌شود، احتمالا ناقض قانون اساسی است.
قاضی ریچارد لئون در واشنگتن دی سی در حکم روز دوشنبه (۱۶ دسامبر) خود برنامه مذکور را در یک پرونده مشخص، ناقض متمم چهارم قانون اساسی دانست که امنیت جان، مسکن، اوراق، اسناد و مصونیت دارایی‌های مردم را در برابر تفتیش و توقیف غیر موجه دولت تضمین می‌کند.

صدور این حکم ضربه‌ای به دولت باراک اوباماست که جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی توسط ان اس‌ای را در جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی ضروری می‌داند و از آن دفاع می‌کند.
قاضی لئون به وزارت دادگستری که به نمایندگی از دولت و ان اس‌ای در دادگاه شرکت دارد، دستور داد که روند جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی دو مشتری شرکت مخابراتی ورایزن، که شاکی پرونده هستند را متوقف کند.
بنا بر حکم قاضی دولت نتوانسته است در دادگاه ثابت کند که جمع آوری فله‌ای سوابق مکالمات تلفنی مردم از وقوع حتی یک حمله تروریستی قریب الوقوع جلوگیری کرده باشد.
وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که در حال بررسی این حکم است. این وزارتخانه می‌تواند از حکم قاضی فدرال به دادگاه استیناف شکایت کند.

از سوی دیگر، کاخ سفید آمریکا عفو مشروط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا را رد کرده است.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اتهامات علیه آقای اسنودن هنوز به قوت خود باقی است و کاخ سفید نظرش تغییر نکرده است.
ادوارد اسنودن ۳۰ ساله، در ماه ژوئن امسال پس از افشای عملیات گسترده جمع آوری اطلاعات آمریکا از طریق تماس‌های تلفنی و اینترنت به هنگ کنگ فرار کرد و سپس به روسیه پناهنده شد.
وی با دریافت پناهندگی موقت اجازه یافته تا تابستان سال آینده در روسیه زندگی کند.
افشاگری‌های اسنودن ابعاد جهانی فعالیت‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی را برملا کرد.

ادوارد اسنودن یکی از بزرگ ترین افشاگران اطلاعاتی در تاریخ آمریکاست.