کارگاه آموزشی شهروندیار خبری تاسف بار برای میراث فرهنگی

کارگاه آموزشی شهروندیار خبری تاسف بار برای میراث فرهنگی

کارگاه آموزشی شهروندیار خبری تاسف بار برای میراث فرهنگی

‎کارگاه آموزشی شهروندیارمسیر لوله‌های سفالی (تنبوشه‌ها) در زیر خاک‎
لوله کشی پنج هزار ساله ای که در سایت باستانشناسی "فراش" در استان ایلام کشف شده بود بخاطر ناآگاهی و کمبود توجه و تخصص مسئولان با آبگیری سد سیمره به زیر آب خواهد رفت و جهان از یک کشف بزرگ باستانشناسی برای همیشه محروم خواهد شد.

خبر از سایت خبرگزاری میراث

یک سیستم آبرسانی ۵ هزار ساله، پشت سد سیمره کشف شد

به گزارش CHN کاوش‌های باستان‌شناسی نجات بخشی در محدوده آبگیری سد سیمره توسط پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و با همکاری وزارت نیرو به انجام رسیده‌‌است. هرچند با آبگیری سد، بخش زیادی از مطالعات باستان‌شناسی پس از ثبت و مستند‌نگاری به زیرآب رفته‌، اما هنوز بخش‌هایی باقی‌مانده که هیات‌های باستان‌شناسی را دوباره راهی این محوطه‌های باستانی کرده‌است.

یکی از این هیات‌های اعزامی به حوضه آبگیر سیمره، به سرپرستی لیلی نیاکان است که در محوطه‌ای به نام «فراش»، از پیش از عید نوروز، فعالیت‌های باستان‌شناسی را آغاز و به طور مداوم تا این لحظه (11 خردادماه) ادامه دارد. کاوش‌ّ‌ّهای باستان‌شناسی این هیات منجر به کشف ارزشمندی از دانش آبرسانی، متعلق به 5 هزار سال قبل شده‌است.

محوطه باستانی فراش در کنار رودخانه سیمره و در ساحل شرقی آن، جایی که مرز استان لرستان آغاز شده، قرار گرفته‌است.
این لوله‌های سفالی، ابعاد کمی کمتر از یک متر دارند که در هم تنیده شده‌اند

«لیلی نیاکان»،‌ سرپرست هیات باستان شناسی‌ در محوطه باستانی فراش، درباره کشفیات این هیات به CHN گفت: «در فصل گذشته قطعاتی سفالی از شی‌ای نامشخص پیدا شد؛ با بالا آمدن تراز آب و سپس با پایین رفتن دوباره آن، بقایایی از تنبوشه‌های سفالی در کنار کارگاه فصل اول نمایان و ادامه کاوش منجر به کشف بقایای یک سیستم آبرسانی، متعلق به 5 هزار سال قبل شد.»

به گفته وی بخشی از این تنبوشه‌های متعلق به سیستم آبرسانی باستانی، نجات‌بخشی و بخشی دیگر با استفاده از مصالح محلی حفاظت و در بافت اصلی خود قرار گرفته‌است.

نیاکان در ادامه گفت: «ما بقایای زیادی از تنبوشه‌های سفالی که به شکل لوله‌های در هم تنیده شده هستند، یافتیم که کار انتقال آب را از مسیری به مسیر دیگر انجام می‌داد. مشابه چنین سیستمی پیشتر در محوطه باستانی چغامیش در خوزستان به دست آمده است. بر اساس مطالعات انجام گرفته قدمت این تنبوشه‌ها را می‌توان متعلق به حدود هزاره سوم قبل از میلاد (5 هزار سال قبل) دانست.

با بالا آمدن آب این کارگاه‌های جدید حفاری نیز، به زیر آب رفتند؛ اما هیات باستان‌شناسی موفق شد پیش از غرق شدن بخش‌های کشف شده از سیستم آبرسانی، روی تنبوشه‌های سفالی را به طور کامل پوشانده و حفاظت کند، تا پس از پایان عمر سد سیمره، باستان‌شناسان آینده بتوانند مطالعات بیشتر روی یافته‌های بدست‌آمده انجام دهند.

گزارش کامل رو اینجا بخونید؛ http://bit.ly/1jV7Hhp

عکس و گزارش از حسن ظهوری

برگرفته از صفحه” تاریخ و فرهنگ ایران

‎کارگاه آموزشی شهروندیار این بخش از تنبوشه‌های سفالی مربوط به سیستم آبرسانی، پس از بالا آمدن آب دوباره توسط هیات باستان‌شناسی در یک ترانشه جدید کشف شد‎
‎کارگاه آموزشی شهروندیار مسیر تنبوشه‌های سفالی (لوله‌ها) در این تصویر دیده می‌شود‎
‎کارگاه آموزشی شهروندیاراین لوله‌های سفالی، ابعاد کمی کمتر از یک متر دارند که در هم تنیده شده‌اند‎
LikeLike ·  ·  · 1,033421,175

Katayoon Shaya added 6 new photos.

Billy Goat trail today:-)

Katayoon Shaya's photo.
Katayoon Shaya's photo.
Katayoon Shaya's photo.
Katayoon Shaya's photo.
Katayoon Shaya's photo.
LikeLike ·  ·