اعتراض به تهدید روزنامه‌نگاران خارج از کشور

اعتراض به تهدید روزنامه‌نگاران خارج از کشور

اعتراض به تهدید روزنامه‌نگاران خارج از کشور

۶۰ روزنامه‌نگار ایرانی خارج از کشور به تهدید خانواده‌های روزنامه‌نگاران در داخل ایران اعتراض کرده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز پیشتر این امر را “گروگان‌گیری” دانسته بود.بعد از انتشار خبر تهدید مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار آزاد ساکن لندن از سوی خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شکایت قضایی و نیز احضار و بازجویی خانواده آرش سیگارچی، خبرنگار بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا، سازمان گزارشگران بدون مرز و نیز ۶۰ روزنامه‌نگار ایرانی در دو بیانیه جداگانه نسبت به این گونه اقدامات اعتراض کردند.
در بیانیه‌ای که ۶۰ روزنامه‌نگار آن را امضا کرده‌اند، این گونه اقدامات تلاشی برای “تحدید آزادی بیان روزنامه‌نگاران و تحت‌الشعاع قرار دادن کوشش‌های آنان برای اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت ایران” عنوان شده است.
ویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به آزاد شدن برخی از زندانیان سیاسی در روزهای اخیر این آزادی‌ها را نشانه‌ای برای امید به بهبود شرایط دانسته و اظهار کرده‌اند که انتظار داشته‌اند در دولت جدید دیگر به روزنامه‌نگاران به چشم تهدید نگاه نشود.در ادامه این متن آمده است: «اما به نظر می‌رسد که اتفاقات اخیر و مشکلاتی که برای مسیح علی‌نژاد و آرش سیگارچی به وجود آمده٬ نشان‌دهنده عزمی برای تنگ‌کردن عرصه بر روزنامه‌نگاران است».
روزنامه‌نگاران امضاکننده این بیانیه در پایان اظهار امیدواری کرده‌اند که فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی و خانواده‌های آنها متوقف شود و نیز روزنامه‌نگاران زندانی آزاد شوند.
اقدام جمهوری اسلامی “گروگان‌گیری” است
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز طی بیانیه‌ای تهدید مسیح علی‌نژاد و احضار و بازجویی خانواده آرش سیگارچی را محکوم کرده است.
این سازمان غیردولتی اقدام جمهوری اسلامی در احضار و تهدید خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور را نوعی “گروگان‌گیری” دانسته و تصریح کرده که جامعه جهانی باید در برابر این “حمله‌ی از راه دور” واکنش نشان دهد.
منبع: دویچه‌وله