هیچ مصلحتی در ازدواج دجتر بچه ها نیست

هیچ مصلحتی در ازدواج دجتر بچه ها نیست

 هیچ مصلحتی در ازدواج دجتر بچه ها نیست

امروز، 11 اکتبر، 18 مهر، روز جهانی دختر بچه هاست. درست همین امروز، در ایران، حداقل 85 دختر زیر 14 سال، به ازدواج اجبار شده اند. این یعنی تنها در یک ساعت گذشته، زندگی بیشتر از سه دختربچه ایرانی، با ترک تحصیل، خشونت روانی و فیزیکی، احتمال بارداری و مرک در هنگام زایمان و تجاوز گره خورده است. بیشتر مردم فکر می کنند ازدواج اجباری دختربچه ها، برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه، در ایران رواج ندارد. اما بررسی آمارهای رسمی ثبت احوال و سرشماری در سالهای اخیر ثابت می کند که ازدواج دختربچه ها در مناطق مختلف ایران روز به روز افزایش می یابد.
سازمان ملل، ازدواج دختر بچه ها را مصداقی ازبندگی خانگی و بردگی جنسی دانسته و ممنوع کرده است. در ایران اما قوانین، حداقل سن ازدواج برای دختران را 13 سال تعیین کرده است که با استاندارد جهانی 18 سال، بسیار فاصله دارد. اما بدتر از آن قانونی است که به پدر و یا پدربزرگ اجازه می دهد در صورتی که بتوانند موافقت یک قاضی را جلب کنند، دختر خود را زیر سن 13 سالگی، به عقد هر کسی که می خواهند در بیاورند. تنها در سال گذشته، زندگی حداقل 1537 دختر زیر 10 سال، وقتی هنوز حتی علائم بلوغ را تجربه نکرده بودند، با ازدواج اجباری برای همیشه نابود شده است.
این صفحه مکانی است برای جمع شدن همه کسانی که می خواهند ازدواج دختربچه ها در ایران متوقف شود. امروز، به مناسبت روز جهانی دختربچه و برای یادآوری همه دختر بچه هایی که در سال گذشته و سالهای گذشته از سر کلاسهای درس خانه داری، شوهرداری و بچه داری برده شده اند. در این روز، هر یک از ما، با گذاشتن یک عکس از دختربچگی خودمان، می نویسیم که در آن زمان، چه می کرده ایم، اگر قرار بود به ازدواج اجبار شویم، زندگی امروزمان چگونه بود و فکر می کنیم چه باید کرد برای اینکه دیگر هیچ دختربچه اسباب بازی به بغلی را به زور، بغل یک مرد ننشانند.
همین امروز، به این عمل جمعی برای توقف ازدواج دختربچه ها در ایران بپیوندید و از سایر دوستانتان هم بخواهید تا اعتراض خود را به ازدواج دختربچه ها، با پیوستن به این عمل جمعی اعلام کنند.
لطفا اگر عکس و استاتوستان را در صفحه خود گذاشته اید، لینک آن را در این صفحه برای اینکه دیگران هم آن را ببینند، بگذارید.

رای کسب اطلاعات بیشتر درباره ازدواج دختر بچه ها در ایران، این گزارش را بخوانید:
http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2013/10/JFI-Girl-Marriage-in-Iran-FA.pdf