جزئیات تازه از عملکرد شبکه غارت ایرانی – ترکیه ای

وزرای کشور و اقتصاد ترکیه استعفا کرده اند و مشخص شده است که رضا ضراب که تحت فرمان بابک زنجانی کار می کرده حدود ۳۵ میلیارد یورو را به طور غیرقانونی از ایران به ترکیه منتقل کرده است .

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه خبر داد که ابعاد این پرونده فساد باعث شد تا در این روز معمر گولر، وزیر کشور، و ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد ترکیه، از سمت‌ خود استعفا کنند.
پیش از این خبر رسیده‌ بود که ظفر چاغلایان بیش از ۵۰ میلیون دلار از رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار، رشوه دریافت کرده تا در پول‌شویی و قاچاق طلا به او کمک کند.
طی روزهای گذشته، ۵۷ تن از جمله مدیرعامل هالک‌بانک، و فرزندان دو وزیر یادشده و فرزندان یک وزیر دیگر با اتهاماتی مربوط به این پرونده روبه‌رو شدند، و همچنین بیش از ۵۰۰ تن از افراد و مقامات ارشد پلیس این کشور در اتباط با این پرونده از کار برکنار شده‌اند.
به گفته پلیس، در جعبه‌های کفش مدیرعامل هالک‌بانک حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پیدا شده است.
پیش از این، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از هالک‌بانک دفاع کرده و گفته بود که «توطئه‌گران بین‌المللی» این بانک را هدف قرار داده‌اند.

«جمشیدی»، ضراب، زنجانی، «شمس»
رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه از زنی ایرانی به نام «کاملیا جمشیدی» به عنوان «یکی از کلیدهای معمای پرونده فساد گسترده در ترکیه» نام برده‌اند و روزنامه «اعتماد» به نقل از این رسانه‌ها خبر داد که در حالی که پلیس ترکیه در جست‌وجوی مدارک و مستنداتی از اوست تحقیقات نشان می‌دهد که وی استانبول را به مقصد دبی ترک کرده‌ است.
رسانه‌های ترکیه می‌نویسند که ارتباط «کاملیا جمشیدی» با این پرونده از طریق بررسی ایمیل‌های رضا ضراب کشف شده و پس از آن‌ که مقامات قضایی ترکیه از پلیس این کشور خواستند برای یافتن «کاملیا جمشیدی» اقدام کند مشخص شد که وی یک روز پیش از آن فرودگاه آتاترک را به مقصد دبی ترک کرده‌ است.
در همین حال روزنامه «تودیز زمان» ترکیه روز چهارشنبه نوشت که رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی‌تبار تبعه ترکیه، در اعترافات خود از بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی، به عنوان «رئیس» خود در این فساد مالی گسترده نام برده‌ است.
بابک زنجانی که در ایران با اتهامات فساد مالی مختلفی روبه‌رو است از چهره‌های اصلی مطرح در پرونده دور زدن تحریم‌ها علیه ایران از طریق نقل و انتقال پول و دارایی از ترکیه به ایران است.
بابک زنجانی از تاجران نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد بود، و به نوشته خبرگزاری فرانسه وی در کنار ایجاد شبکه پنهانی تجارت نفت و طلا از طریق «هالک‌بانک» (بانک خلق) ترکیه مبالغ هنگفتی را طی سه سال برای ایران پول‌شویی کرده‌ است؛ وی چند سرمایه‌گذاری بزرگ نیز در ترکیه انجام داده‌ است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، گفته می‌شود که شخص واسطه میان ضراب و زنجانی برای ارسال پول نفت به ترکیه، تاجری مستقر در دبی به نام «مهدی شمس» است.
رسانه‌های ترکیه می‌گویند رضا ضراب در انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به آن کشور نقش داده است.
به نوشته روزنامه حریت ترکیه، ضراب در سال ۲۰۱۲ و در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود برای شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی به ایران منتقل شود، از سوی پلیس بازجویی شده‌ بود.
رضا ضراب (که رضا صراف هم نامیده می‌شود)، همسر خواننده معروف ترکیه «ابرو گوندش» است و مراسم ازدواج آنها و سفر چند سال پیش گوندش به ایران و حضورش در رستورانی در کرج، جایی که خانواده همسرش رضا ضراب زندگی می‌کنند، در ترکیه خبرساز شده بود.