سیاست های ویرانگر اوباما و معاونش در منطقه

سیاست های ویرانگر اوباما و معاونش در منطقه

سیاست های ویرانگر اوباما و معاونش در منطقه

وزیر دفاع اسبق آمریکا از سیاست باراک اوباما در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که اوباما به موفقیت استراتژی واشنگتن در افغانستان باور نداشته و پیش از هر چیز در تلاش برای خروح آمریکا از جنگ افغانستان بوده است.در مورد سوریه نیز ناظران معتقدند، اوباما می توانست با حمایت عملی از اعتراضات مردم سوریه در همان ماههای نخست و نشان دادن کمی قاطعیت از بروز فاجعه در این کشور جلوگیری کند. اوباما زمانی که تظاهرات مردمی در سوریه آغاز شد، سرگرم نامه نگاری به خامنه ای بود و در نتیجه به جای استفاده از قدرت و نفوذ کشور خود، وقت را به تعلل و مماشات تلف کرد و عملا نشان داد که نمی خواهد در مسئله سوریه با رژیم تهران و روسیه درگیر شود.

خاطرات یک وزیر جنگ

رادیو فرانسه: رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب خاطراتش که هفته آینده منتشر می گردد، از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان انتقاد کرده و نوشته که اوباما به موفقیت استراتژی خود در افغانستان باور نداشته و پیش از هر چیز در تلاش برای خروح آمریکا از جنگ افغانستان بوده است.

در این کتاب که فروش آن در هفته آینده در آمریکا آغاز میگردد و خلاصه ای از آن در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر شده، رابرت گیتس مینویسد که در آغاز سال 2010 میلادی و پس از تصمیم اوباما مبنی بر افزایش مقطعی و گسترده نیروهای آمریکایی در افغانستان به سرعت به این نتیجه رسیده است که “اوباما به فرماندهان نظامی اش اعتماد ندارد، حامد کرزی را نمی تواند تحمل کند، وبه استراتژ ی خود در این جنگ باور ندارد و اصولاً بر این اعتقاد است که این جنگ، جنگ او نیست.”

در بخش دیگری از این کتاب که عنوان آن “خاطرات یک وزیر جنگ” است، رابرت گیتس به تردیدهای اوباما در باره اطرافیانش در شورای امنیت ملی و فرماندهان نظامی آمریکا اشاره میکند.

گیتس مینویسد که اوباما کلاً متقاعد گردیده بود که استراتژی تدوین شده از سوی مقامات امنیتی ارشد کاخ سفید و فرماندهان نظامی این کشوردر باره افغانستان با شکست روبرو خواهد شد.

در این کتاب جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز از سوی آقای گیتس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. رابرت گیتس مبنویسد:” تقریبا همه تصمیمات جو بایدن در باره سیاست خارجی و امنیت ملی در چهار دهه گذشته اشتباه محض بوده است.”