بشار اسد: پروژه اسلام سیاسی شکست خورده است

بشار اسد: پروژه اسلام سیاسی شکست خورده است

بشار اسد: پروژه اسلام سیاسی شکست خورده است


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه می‌گوید که پروژه اسلام سیاسی شکست خورده و سیاست باید از دین جدا شود. وی همچنین مدعی پایان «عملیات گسترده نظامی» در سوریه ظرف سال جاری میلادی شده است.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، این سخنان اسد روز دوشنبه، ۱۸ فروردین، در دیدار با رهبران حزب بعث و در شصت و هفتمین سالگرد تاسیس این حزب ایراد شده است.

اسد در این دیدار گفته است: «هنگامی که در داخل نیرومند باشیم، هر کس که در خارج است، خارج می‌ماند. دو پدیده وجود دارد که حزب بعث باید برای تغییر آن‌ها تلاش کند، یکی تندروی است و دیگری کمبود آگاهی.»

او ادامه داد: «پروژه اسلام سیاسی شکست خورده است. باید فعالیت سیاسی را از دینی جدا کرد.»

این سخنان اسد در حالی مطرح می‌شود که نظام جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین حامی او در منطقه است. رهبران جمهوری اسلامی همواره منادی اسلام سیاسی بوده‌اند و با جدایی دین از سیاست مخالفت می‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعتراض‌ها و تحولات چند سال اخیر در برخی کشورهای عربی را «بیداری اسلامی» نامیده است.

رییس جمهوری سوریه در سخنان روز دوشنبه خود، همچنین تمام مخالفانش را که علیه او می‌جنگند «تروریست» خطاب کرد و گفت که در حال نبرد با اندیشه‌های تندرو و عقب مانده است.

وی از سوی دیگر تاکید کرد: «به روند آشتی ادامه می‌دهیم چرا که اولین هم و غم ما متوقف کردن خونریزی و ویرانی زیرساخت‌ها است.»

او همچنین به نقش حزب بعث در «آشتی‌های جاری» اشاره کرد و آن را «مهم» توصیف کرد.

اشاره اسد به مذاکراتی است که در برخی مناطق و به صورت محلی با میانجی‌گری شخصیت‌های صاحب نفوذ میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی به منظور آتش بس در جریان است. این آشتی‌ها در برخی مناطق که به صورت طولانی تحت محاصره نیروهای دولتی قرار داشتند و از کمبود بسیار شدید مواد غذایی و دارویی رنج می‌بردند، اتفاق افتاده است.

حکومت سوریه از آغاز بحران این کشور در سه سال پیش، مدعی است که از سوی «گروه‌های تروریستی اسلامگرای تندرو» در معرض حمله قرار گرفته و از جهان خواسته که برای «مبارزه با تروریسم» با دمشق همکاری کند.

بحران سوریه با تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد. اما پس از آن و با سرکوب نظامی تظاهرات، بخشی از مخالفان اسلحه به دست گرفته و با نیروهای دولتی به جنگ پرداختند. با طولانی شدن بحران نفوذ گروه‌های اسلامگرا در سوریه افزایش یافته است.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شمار کشته شدگان در بحران این کشور، از مرز ۱۵۰هزار نفر تجاوز کرده است. ویرانی‌های گسترده‌ای هم در سوریه روی داده و میلیون‌ها نفر در داخل و خاج این کشور، آواره شدند.

اسد: هرگز از سوریه نخواهم رفت

در همین حال، خبرگزاری‌های روسی از بشار اسد نقل و قول کرده‌اند که گفته است تحت هیچ شرایطی کشورش را ترک نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اسد در دیدار روز یکشنبه خود با سرگئی استاشین، نخست‌وزیر سابق روسیه، تاکید کرده است که او به هیچ وجه همچون ویکتور یانکوویچ، رییس جمهوری سابق اوکراین نیست که کشورش را در شرایط سخت ترک کرد.

استاشین که در یک کنفرانس خبری در مسکو سخن می‌گفت افزود: «اسد هیچ شکی درباره اقدام‌هایی که باید انجام دهد ندارد.»

وی همچنین از اسد نقل کرد که گقته است که «عملیات گسترده نظامی» تا پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید و مرحله فعالیت‌های امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم «همان گونه که همواره در حال انجام آن بودیم» ادامه خواهد یافت.

روسیه مهم‌ترین حامی بین المللی نظام اسد است. مسکو تاکنون مانع از صدور قطعنامه‌ای برای افزایش فشار بر اسد در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

پیش از این حسن نصر الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مصاحبه با روزنامه «السفیر» گفته بود که دیگر خطر سرنگونی، نظام بشار اسد را تهدید نمی‌کند.

نصر الله همچنین تصریح کرده است که بشار اسد برای انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه نامزد خواهد شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان که نیرو‌هایش در سوریه در حمایت از نظام حاکم بر این کشور در حال نبرد هستند، در مصاحبه خود تاکید کرده است که مخالفان اسد دیگر نمی‌توانند نظام او را سرنگون کنند و تنها می‌توانند دست به جنگی فرسایشی بزنند.

عکس آرشیوی
منبع: رادیو فردا
http://goo.gl/fTTo1d