حسین آذین، رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران که قرار است به جای حمید رسایی، عضو دیگر این کمیسیون به‌همراه دو تن دیگر از اعضای این کمیسیون به برزیل سفر کند، گفت این نمایندگان هم بحث فساد در فوتبال را پیگیری می‌کنند و هم ناظر بر رعایت اخلاق اسلامی تماشاگران ایرانی در بزریل خواهند بود.

حسین آذین: ما باید به‌طور کامل نظارت داشته باشیم تا خدایی نکرده کاری خلاف آداب اسلامی و ایرانی صورت نگیرد

به‌گزارش سایت «تدبیر» حسین آذین گفت: «من مأمور هستم و بنا بر اصرار یا میل شخصی به برزیل نمی‌روم اما مجلس قصد دارد با ابعاد فساد در فوتبال مقابله کند. فکر نکنید قصد ما از این سفر دیدن مسابقات به هزینه بیت‌المال است.»

وی در مورد «نحوه نظارت» هیأت اعزامی از مجلس به برزیل گفت: «مجلس باید بر تمام مسائل نظارت کند. بحث حضور ایران در جام جهانی نیز یک مسأله عظیم بین‌المللی است. البته دلیل اعزام نماینده از کمیسیون اصل ۹۰تنها بحث فساد در فوتبال نیست، بلکه مهم‌ترین مسأله رعایت مسائل فرهنگی و آداب اسلامی در برزیل است.»

حسین آذین با بیان این‌که «در گذشته اتفاق‌هایی درباره مباحث فرهنگی و اسلامی در جام‌های جهانی و یا مسابقه‌های بین‌المللی رخ داده بود که این بار نباید آن اتفاق‌ها رخ دهد»، برزیل را «یک کشور خاص از نظر فرهنگی» عنوان کرد و افزود: «به همین دلیل مجلس قرار است ناظری را به این بازی‌ها بفرستد تا ضمن هم‌افزایی و بالا رفتن سطح بازی‌های ایران، اخلاق و آداب اسلامی نیز رعایت شود.»

رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰مجلس ایران گفت: «ما نمی‌توانیم به راحتی از بحث‌های نظارتی بگذریم. ما باید به‌طور کامل بر تمامی اقدامات تیم ملی و حتی هنرمندانی که تیم ملی را در سفر به برزیل همراهی می‌کنند نظارت داشته باشیم تا خدایی نکرده کاری خلاف آداب اسلامی و ایرانی صورت نگیرد. از سوی دیگر ما برای نظارت بر تماشاگران ایرانی نیز برنامه‌ریزی دقیقی داریم و حتما آن را اعمال خواهیم کرد.»

وی در مورد تأمین هزینه‌های سفر هیأت مجلس ایران به برزیل گفت: «اطلاعی ندارم.»

پیش از این اعلام سفر حمید رسایی به برزیل در پیوند با فساد در فوتبال بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. برخی سایت‌ها در ایران نیز به این انتخاب اعتراض کرده و پرسیده بودند آیا رسایی تخصص مشخصی در حوزه فوتبال دارند، یا پیشینه قضایی یا حقوقی دارد که قصد دارد در مورد فساد در فوتبال آن هم در برزیل تحقیق کند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز بر اساس شنیده‌ها از مخالفت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با اعزام این هیأت به برزیل خبر داده بودند.