از اهدای مدال «شهر پاریس» به زندانی سیاسی ایرانی استقبال می‌کنیم

از اهدای مدال «شهر پاریس» به زندانی سیاسی ایرانی استقبال می‌کنیم

 

از اهدای مدال «شهر پاریس» به زندانی سیاسی ایرانی استقبال می‌کنیم

Narges-Mohammadi-008

پاریس، ۳ مه ۲۰۱۶

(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵)

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان‌های ایرانی عضو  آن ـ جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) و کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) ـ از اهدای مدال «شهر پاریس» به روزنامه‌نگاران تحت تعقیب در سراسر جهان، و در میان آنها نرگس محمدی ـ سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ـ  استقبال می‌کنند. در مراسمی که روز ۲ مه ۲۰۱۶ (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵) در تئاتر رون پوئن برگزار شد، شهردار پاریس خانم آن هیدالگو مدال ها را به چهار روزنامه‌نگار مورد پشتیبانی گزارش‌گران بدون مرز اهدا کرد و آنها «قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» توصیف شدند: آقای جان دوندار (ترکیه)، آقای آنتوان کابوراهه (بروندی)، آقای لطف الله نجف‌زاده (افغانستان) و خانم نرگس محمدی (ایران).

خانم محمدی از اردیبهشت ۱۳۹۴ قربانی حبس خودسرانه است و در حال حاضر حکم شش سال زندان را به اتهام‌هایی مرتبط با فعالیت حقوق بشری در ایران می‌گذراند. او دچار فلج عضلانی و آمبولی ریه است. در مهر ماه ۱۳۹۴ که او از زندان به بیمارستان منتقل شد، وی را با دستبند به تخت بستند و زیر مراقبت ۲۴ ساعته قرار دادند.

در مراسم پاریس که همسر تبعیدی او آقای رحمانی مدال را به نماینده‏گی از او دریافت کرد پیام او به مراسم خوانده شد. در این پیام، خانم محمدی به مشکلات روزنامه‌نگاری در ایران اشاره کرد و گفت: «سه بار در ۱۲ سال گذشته محاکمه شده‌ام. بار اول برای مصاحبه‌ها و نوشته‌هایم در رابطه با زندانیان سیاسی و عقیدتی ، بار دوم در رابطه با فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر … و یک بار دیگر به دلیل اعتراض به نقض حقوق بشر… در مورد نقد قوانین و رفتار تبعیض آمیز علیه زنان، اعتراض به اعدام و به ویژه پیگیری اعدام کودکان زیر ۱۸ سال … بیان چنین نقدهایی در مطبوعات ایران غیرممکن است و منجر به توقیف شدن روزنامه می‌شود… منتقدان… اگر بخواهند انتقادات و عقاید خودشان را از طریق رسانه های خارجی اعلام کنند، به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه می‌شوند.»

سازمان‌های ما اعلام کردند: دولت‌مردان ایران باید سلامت جسمی و روانی خانم محمدی را تضمین و او را فوری و بدون‌قیدوشرط آزاد کنند. سازمان‌های ما همچنین خواهان پایان یافتن هر گونه آزار و تعقیب ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه همه‌ی روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران و سراسر جهان هستند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر 

و سازمان‌های ایرانی عضو آن

کانون مدافعان حقوق بشر 

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایرانhttps://www.fidh.org/article19848

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article19847