در خرابه‌های تهران هر ماه ۱۲۰ نوزاد معتاد متولد می‌شوند و می‌میرند

در خرابه‌های تهران هر ماه ۱۲۰ نوزاد معتاد متولد می‌شوند و می‌میرند

در خرابه‌های تهران هر ماه ۱۲۰ نوزاد معتاد متولد می‌شوند و می‌میرند

Tavaana: E-Learning Institute for Iranian Civil Society توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، تنها در خرابه‌های شهر تهران ماهانه به طور متوسط ۱۲۰نوزاد معتاد به دنیا می‌آیند که اکثرشان در همان نخستین روزهای پس از تولد در نتیجهٔ اعتیاد می‌میرند یا فروخته می‌شوند و یا به سرنوشت مادران معتاد کارتن‌خواب‌شان دچار می‌شوند.

به گزارش ایسنا این نوزادان که در مناطق حاشیه نشین به دنیا می‌آیند نتیجهٔ امتزاج حاشیه‌نشینی، کارتن خوابی، فقر و اعتیاد فراگیری است که بیش از پیش شامل زنان و کودکان کشور می‌شود. شمار حاشیه‌نشینان ایران هم اکنون به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد.

ایسنا نوشته است که هیچ عزم و سازوکاری برای درمان نوزادان معتاد و جلوگیری از بارداری زنان معتاد کارتن‌خواب در ایران وجود ندارد و شماری از همین نوزادان که به نوشته ایسنا حتا نای گریستن و آشامیدن ندارند در بی‌کسی و فقدان درمان مناسب در گوشه و کنار بیمارستان‌های دولتی کشور می‌میرند.

شارمین میمندی نژاد از فعالان اجتماعی به ایسنا گفته است: درحالی‌که ماهانه ۱۲۰ نوزاد معتاد در خرابه‌های تهران متولد می‌شوند، شمار کودکان کار در ایران که قربانیان انواع آسیب‌ها و بیماری‌های عفونی هستند به دو میلیون نفر بالغ می‌شود.
این فعال اجتماعی افزوده است که تنها تدبیر مقامات ایران در برابر معضل اعتیاد به دارآویختن خرده‌فروشان مواد مخدر است: کسانی که خود از سر فقر و بیکاری و نهایتاً به دلیل ناکارآمدی اقتصادی کل یک نظام به چنین فعالیت‌های بزهکارانه‌ای روی می‌آورند.

معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی در گزارش هشدارآمیزی دربارهٔ آسیب‌های اجتماعی ایران به‌ویژه معضل اعتیاد خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، صریحاً حکومت این کشور را در زمینهٔ مبارزه با اعتیاد ناکارآمد توصیف کرده است. به گفتهٔ کارشناسان هزاران مرکز به‌اصطلاح ترک اعتیاد ایران خود به مراکز توزیع تریاک و گسترش اعتیاد و بعضاً بیمارهای عفونی نظیر ایدز تبدیل شده‌اند.

منبع: http://rfi.my/1XJXZIn
ویدیو: http://bit.ly/1ZCVJzQ

در همین رابطه:
زنان کارتن‌خواب؛ جنگی تمام عیار برای زنده ماندن
http://bit.ly/1XJYAd3

مطالب ‫#‏توانا‬ را بدون فیلتر در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Tavaana_TavaanaTech