واکنش ایرانیان ساکن سوئد به تظاهرات در ایران

واکنش ایرانیان ساکن سوئد به تظاهرات در ایران

واکنش ایرانیان ساکن سوئد به تظاهرات در ایران

پخش شده kl 16.24
عکس: STR

ناآرامی‌های اخیر در ایران، واکنش‌های مختلفی را در میان ایرانی‌تبارهای ساکن سوئد برانگیخته است.

در روزهای گذشته ایرانیان ساکن سوئد با نوشتن در رسانه‌های اجتماعی و حضور در جامعه به انواع مختلف درباره حوادث اخیر ایران اظهار نظر کرده‌اند.

از جمله در بخش بحث و گفتگو روزنامه داگنس نی‌هتر آزاده رجحان، نماینده ایرانی‌تبار حزب سوسیال دموکرات خواستار واکنش دولت سوئد شد و خواست که دولت سوئد از طریق اتحادیه اروپا این موضوع را پیگیری کند.

فضای گفتگوهای ایرانیان ساکن سوئد در رسانه‌های اجتماعی بسیار داغ بوده و اظهارات مختلفی درباره دلایل ظهور اعتراضات مردمی در ایران و نیز نحوه پیگیری آنها شکل گرفته است. برخی در شرایط فعلی مشاهده و سکوت را ترجیح داده‌اند یا سرنوشت این اعتراضات را مبهم می‌دانند. از سوی دیگر در روزهای گذشته چندین تظاهرات در حمایت از مردم ایران در شهرهای مختلف سوئد برگزار شده است و چند تظاهرات نیز در روزهای آینده رخ خواهد داد.

به گفته امیر نیلو، فعال حقوق بشر ساکن سوئد، خواسته تظاهرات ایرانیان در روزهای اخیر تقریباً یکسان بوده: خواسته اکثر تجمعات این روزهای سوئد، رساندن صدای مردم (به افکار عمومی) بوده است. او ادامه می‌دهد: اکثر اجتماعاتی که من در آن شرکت داشته‌ام، خواهان تغییر در وضعیت ایران هستند. ایرانیان ساکن سوئد خواستار این هستند که سیاستمداران این کشور نسبت به خواسته آنها عکس‌العمل نشان بدهند.

در تظاهرات روز آینده ایرانیان ساکن استکهلم، تعدادی از چهره‌های سیاسی سوئد نیز سخنرانی خواهند کرد.