درباره کیوان ساکت

درباره کیوان ساکت

درباره کیوان ساکت

متولد 1340 در خانواده اي فرهنگي در شهرستان مشهد به دنیا آمد. از همان کودکي با تشويق پدر و مادر خويش به موسيقي و نقاشي پرداخت و در نقاشي شاگرد اساتيدي همچون استاد صادق پور در طراحی – استاد پیراسته در رنگ و روغن – استاد دولّو در آبرنگ بود. مادر وي ريئس بزرگترين دبيرستان دخترانه ي مشهد بود و پدر وي موسس بزرگترين دراگ استور مشهد و علاقه مند به كار هنري. اولین درسهای موسيقي را از دایی خويش منوچهر زمانيان در کار گاه موسيقي کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوي صداو سيمای وقت به مديريت مرتضي دلشب در مشهد تاسيس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهرزمانیان به دليل ادامه تحصيل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اينکه همشهري و دوست دایي وي آقاي حميد متبسم که در آن زمان در دانشسراي هنر تهران موسيقي تحصيل می کرد در يک تابستان براي بازديد خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسيقي به تدريس مشغول شد و حدود 2 تابستان پياپي تا پيش از انقلاب معلم آنجا بود. با پيروزي انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستي وي با ساکت عميق و صميمي شد ولي پس از چند مدت وي دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراين ميان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسين عليزاده داشت . در سال 1369 به دعوت هنرمند گرامی پرويز مشکايتان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل اين همکاري آثاري است نظير – افشاري مرکب و افق مهر و وطن من با صداي ايرج بسطامي و مقام صبر با صدای عليرضا افتخاری و کنسرتهاي متعددي در داخل و خارج از ايران . وي در سال 1375 گروه وزيري را تاسيس کرد و آثارزيادي را با اين گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .

ساکت تا کنون چندين جلد کتاب براي آموزش تار و سه تار تاليف کرده که عبارتند از :
1- بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفتر اول ((ماهور))
2- بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفتر دوم((رديف دشتي))
3-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديفاصفهان))
4-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف افشاري – بيات ترك – ابوعطا – كرد بيات ))
5-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف چهارگاه – شوشتري))
6-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف شور))
7-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف سه گاه )) دردست چاپ
8-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف ماهور )) دردست چاپ
9-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف همايون )) دردست چاپ
10-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف راست پنجگاه)) دردست چاپ
11-بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف نوا )) دردست چاپ
12- سبکبال 18 چهار مضراب براي تار و سه تار
13- حرکت دائمي 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
14- چرخ نيلوفري 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
15-هشت آهنگ معروف جهان
16-درسايه سار بيد
17-با موج تا كرانه
که اغلب آنها بار ها و بارها تجديد چاپ شده است.
آثار موسيقيايي ساکت که به صورت CD و کاست عرضه شده اند عبارتند از :
1- جامه دران تکنوازي تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه
2-سبکبال اجراي 18 چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
3-اي وطن بازسازي و اجراي برخي آثار استاد وزيري
4-آشنايي با آواز دشتي اجراي برخي درسهاي دفتردوم شيوه نوين آموختن تارو سه تار
5-فسانه اجراي ابو عطا دراست پنجگاه با ارکستر وزيري با صداي ايرج بسطامي
6-ديدارشرق وغرب(مرغ سحر) اجراي مرغ سحر بارکتر تنظيم ساکت (با صداي فاضل جمشيدي) و نيز اجراي 8 آهنگ معروف جهان از ساخته هاي مشاهير غرب با تارو همراهي پيانوي مازيار حيدري
7-قاصدک تکنوازي سه تار به همراهي دکلمه شعر توسط ژاله صادقيان از آثار 7 شاعر معاصر
8-شرق اندوه اجراي تار و ارکستر زهي در دو بخش نخست : ايراني و سپس: موسيقي دورانهاي مختلف غرب با همکاري امير نيک بين – نويد مصطفي پور و بهنام ابوالقاسم. 9-بي کاروان کولی اجراي آثاري از ساخته هاي ساکت با ارکستر وزيري( باصداي ايرج بسطامي) در مايهُ شوشتري و شور.
10-می تراود مهتاب ( با صداي سالار عقيلي).
همچنين آهنگسازي و ساخت و اجراي ده برنامه به سبک گلهاي جاويدان به نام نغمه هاي جاويدان به سفارش واحدموسيقي صدا و سيما با دکلمه ي ژاله صادقيان وتکنوازي ساکت وحسن ناهيد (ني) و محمود محمدي (کلارنيت )و سينا جهان آبادي (کمانچه ) و بااجراي ارکستر وزيري و صدابرداي آقاي صابر و خانم بخشايش و صداي سالار عقيلي – رضا رضايي – محسن روح افزا – امير تفتي و فاضل جمشيدي . همچنين ساخت وبيش از صد برنامه 15 دقيقه اي به نام قول و غزل همراه اجرا با سه تار خود در راه شناخت و تجزيه و تحليل رديف موسيقي ايراني به دو روايت يکي آنچه خود در کتابهاي خويش نگاه داشته دوم روايت ميرزا عبدالله.
کیوان ساکت استاد موسیقی سنتی ایران، اولین شخصی بود که خدمات و تلاشهای استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و توجیه آنها، این شیوه عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد.
همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیکهای نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است.
وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمنها و سازمانها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.

http://www.keivansaket.com/index.aspx