اساس نامه امنیت آنلاین زمانه – آکادمی زمانه

اساس نامه امنیت آنلاین زمانه – آکادمی زمانه

انتخاب رمزعبور مناسب و امن

News_BG

با گسترش استفاده از اینترنت در زندگی روزمره، لزوم آگاهی در مورد حفظ اطلاعات شخصی افزایش یافته است. اطلاعاتی که عدم مراقبت کافی از آن‌ها می‌تواند کاربران فضای مجازی را با مشکلات جدی روبرو کند. در این مقاله به چند نکته مهم در مورد کلمه عبور و آنتی ویروس‌ها اشاره شده است.

کلمه عبور عامل احراز هویت کاربر و معمولا تنها مانع دسترسی کاربر دیگر به اطلاعات شخصی شماست. مهاجمان می‌توانند با استفاده از برنامه‌های کشف کلمه عبور به اطلاعات شما دست یابند. اما انتخاب یک کلمه عبور مناسب این دسترسی را مشکل‌تر خواهد کرد.

بسیاری از کاربران اینترنت سعی می‌کنند کلمه عبور ساده‌ای با استفاده از اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد یا شماره کارت شناسایی انتخاب کنند تا بتوانند به راحتی به یاد بیاورند. این کار دستبرد به اطلاعات شخصی این کاربران را به شدت افزایش می‌دهد.

بهترین کلمه عبور ترکیبی از اعداد، کاراکترهای خاص (مانند:! @#$%^&*) و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ است. انتخاب کلمه عبور طولانی نیز بر امنیت شما می‌افزاید. برخی توصیه می‌کنند که بهتر است تعداد کاراکترهای کلمه عبور بیش از ۱۵ عدد باشد تا امکان یافتن آن از طریق برنامه‌های کشف رمز مشکل‌تر شود.

نکات کلیدی در انتخاب کلمه عبور مناسب:

– از اطلاعات شخصی خود برای ساختن کلمه عبور استفاده نکنید.
– از کلماتی که می‌توان در هر فرهنگ لغت یا هر زبانی آن‌ها را یافت استفاده نکنید.
– از حافظه خود برای به یاد آوردن کلمات عبور پیچیده بهره ببرید.
– از حروف بزرگ و کوچک در کلمه عبور استفاده کنید.
– ترکیبی از حروف، شماره‌ها و کاراکترهای خاص استفاده کنید.
– اگر می‌توانید از عبارت عبور استفاده کنید. مثلا یک جمله را برای کلمه عبور استفاده کنید.
– از کلمات عبور مختلف برای سرویس‌های مختلف استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که هیچگاه کلمه عبور خود را جایی ننویسید و در رایانه‌ی شخصی خود ذخیره نکنید. این کار امکان می‌دهد کسانی که به وسایل شخصی شما دسترسی دارند راحت‌تر به کلمات عبور شما دست پیدا کنند.

Bildunterschrift: با نصب آنتی‌ویروس‌ها و به‌روز کردن آن‌‌ها، می‌توان راه انتقال ویروس‌های رایانه‌ای را بسته همچنین  بسیاری از برنامه‌ها و صفحات ورودی وب‌گاه‌ها پیشنهاد می‌دهد که کلمه عبور را ذخیره کنند، از این کار پرهیز کنید. توجه داشته باشید که برخی از این برنامه‌ها کلمه عبور شما را در یک فایل روی رایانه ذخیره می‌کنند. این به هکر‌ها امکان می‌دهد راحت‌تر اطلاعات شما را سرقت کنند.


اهمیت نرم افزارهای آنتی ویروس

نرم افزارهای ضد ویروس قادر به شناسایی و مسدود کردن راه بسیاری از ویروس‌ها پیش از آلوده کردن رایانه‌ی شما هستند. هنگامی که نرم افزار آنتی ویروس را نصب می‌کنید توجه داشته باشید که به روز نگاه داشتن آن اهمیت زیادی دارد.
زیرا نویسندگان ویروس‌ها به شکل مستمر نسخه‌های جدیدی را نگارش می‌کنند که توسط نسخه‎های به روز نشده آنتی ویروس‌ها قابل تشخیص نیستند.

اسکن خودکار: بسته به نوع و تنظیمات نرم افزار، آنتی ویروس می‌تواند فایل‌ها و درایورهای رایانه شما را به شکل خودکار و در دوره‌های زمانی مشخص اسکن کند.

اسکن دستی: راه مناسبی است برای فایل‌هایی که از منابع خارجی دریافت می‌کنید. مثلا فایل‌هایی که از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود و یا هنگامی که از حافظه‌ی جانبی، سی دی و دی‌وی‎دی استفاده می‌کنید.

هر آنتی ویروس روش مخصوص خود را در مقابل یافتن ویروس دارد. معمولا آنتی ویروس‌ها پس از مواجه شدن با یک فایل آلوده، پنجره هشدار را به کاربر نشان می‌دهند و می‌پرسند آیا می‌خواهید فایل مورد نظر حذف شود. در برخی نرم افزار‌ها نیز حذف فایل آلوده بدون پرسش اولیه صورت می‌گیرد که بستگی به تنظیمات اولیه در هنگام نصب دارد.

همچنین برخی آنتی ویروس‌ها در مواجهه با صفحات آلوده به بدافزار‌ها نیز،  به کاربر هشدار می‌دهند و در برخی موارد به صورت خودکار امکان ورود به این صفحات را نمی‌دهند.

از آنتی ویروس‌های معتبر استفاده کنید. گاهی برخی نرم افزارهای مجازی آنتی ویروس می توانند آلوده به ویروس‌های جاسوسی رایانه‌ای باشند. لازم به یادآوری مجدد است که تنها نصب آنتی ویروس‌ها نمی‌تواند از آلودگی رایانه‌ی شما جلوگیری کند. باید همیشه آنتی ویروس خود را به روز نگاه دارید. به هشدارهای این نرم افزار‌ها توجه داشته باشید و با حساسیت بیشتری نسبت به دانلود فایل‌های مختلف اقدام کنید.

برگرفته از سایت دویچه وله
نویسنده: مهدی محسنی

 

«کلمه عبورهای دومرحله‌ای»

«کلمه عبورهای دومرحله‌ای» به شما کمک میکنند تا از هک شدن اکانت گوگل‌خود جلوگیری کنید.
چندی است که شرکت گوگل امکان تنظیم «کلمه عبورهای دومرحله‌ای» را برای کاربران خود ممکن ساخته است. هر چند این تنظیمات در مرحله اول کمی دشوار و پیچیده به نظر می رسند، اما پس از انجام انها می‌توان مطمئن بود که امکان هک کردن و در اختیار گرفتن اکانت گوگل شما دیگر وجود ندارد.

برای آنکه بدانید، چگونه میتوانید «کلمه عبور دومرحله‌ای» خود را تنظیم کنید، میتوانید ویدئوی  زیر را از سایت رسمی گوگل در اینجا مشاهده نمایید.\

یک  ویدئو ی آموزنده  از توانا در مورد ارعاب کاربران اینترنت
اینجا تماشا کنید!

این لیست مطالب در سایت توانا تک هم بسیار ارزشمند هستند. لطفآ با دقت مطالعه کنید:
اطلاع رسانی دیرهنگام فیلترشکن فری‌گیت کاربران و کارشناسان را گمراه کرد
فیشینگ چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
چه باید بکنید وقتی که هک شدید؟!
چگونه رمز عبور را روشمند حفظ کنیم
با مشکل رمزهای عبورمان چه کنیم؟
آیا اینکریشپشن موجب امنیت کامل می‌شود؟
امنیت در سیستم‌های پیام‌رسان فوری(Instant Messaging)
فهمیدن رمز عبور شما در گوگل کروم و فایرفاکس به راحتی آب خوردن
توجه: بدون این نرم افزار، به طور کامل نا‌شناس نمی‌مانید
فقط با یک کلیک، جیمیلتان را امن کنید
چگونه در اینترنت ناشناس باشیم
نکات ساده امنیتی برای بلاگر‌ها
آموزش تصویری: استفاده از «Authenticator» برای امنیت حساب گوگل
دو روش رایگان برای رمزگذاری فایل‌ها در گوگل درایو
راهنمای جامع و گام به گام امنیت در فیس بوک / قسمت اول
راهنمای جامع و گام به گام امنیت در فیس بوک/ قسمت دوم
راهنمای جامع و گام به گام امنیت در فیس بوک/ قسمت سوم
چگونگی فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای در جی‌میل/ آموزش تصویری
پنج نکته برای استفاده‌ امن از «وایرلس»
حواستان باشد وقتی از اسکایپ خارج می شوید…
Applicatin-Specific passwords: ابزاری کمکی برای سیستم تایید هویت دومرحله‌ای گوگل
شش نقطه ناامن اینترنت کجاست؟
تورچت ابزاری ساده برای چت ناشناس و رمزگذاری شده
گوگل: کاربران در ارسال ایمیل،انتظار حریم خصوصی نداشته باشند
اگر کامپیوترتان به ویروس «malware» آلوده شد
ویژگی وبگردی مخفیانه در مرورگرها به هیچ وجه امن نیست
هشدار بسیار مهم / «LastPass» خود را به روز کنید
تنظیمات پیشرفته‌ دیوار آتش «COMODO»
آیا ابر مجازی قابل اعتماد است؟