جن‌گیرها و جن‌زدگان

جن‌گیرها و جن‌زدگان

جن‌گیرها و جن‌زدگان

دههٔ 80 عصر خیلی چیزها بود.  از جمله، رونق کسب‌وکار جن‌گیری.

 

بیزنس ادامه دارد.  تازگی تشخیص داده‌اند یکی از هزارها معبد مازندران عاری از جن بوده اما خلایق خیال کرده‌اند بی‌جن (به کسر جیم) یعنی همان بیژن خودمان.

ظاهراً به برکت تلاش جن‌گیرها از این یکی هم جن‌زدایی کرده‌اند.  اشتباه عوام‌الناس با نصب تابلویی جدید تصحیح شده است اما اینکه زائران احتمالی تا چه حد به اسم جدید عادت کنند باید منتظر نتایج ماند.

در مجلس شورای اسلامی از چندین سال پیش به شکایتهایی رسیدگی می‌کرده‌اند در این باره که درآمدهای معابد کجا می‌رود و چه کسی باید بر تأسیس پرستشگاه نظارت کند.  بعید است این تحقیق و تفحص هم به جایی برسد.  روح زمانهٔ‌ ما تبدیل همه چیز به اسکناس و پول‌درآوردن از زمین و زمان است.  الکاسب حبیب‌الله.

برای انسان فانی راهی وجود ندارد که بداند آیندگان دربارهٔ اکنونیان چگونه داوری خواهند کرد اما یک مورد را می‌توان حدس زد.  

صد سال دیگر، چنانچه استدلالهای رایج روزگار ما همچنان در چرخهٔ تولید و توزیع باشد، شاید مطوّل‌نامه‌های چهاررنگ آن زمان هم شواهد خلاف نظرشان را نادیده بگیرند تا وزن و قافیهٔ ترجیع‌بند جور شود، و مطالبی نشر دهند با این مضمون که در دههٔ 1380 موجی جدید از  معنویت و ماوراءگرایی در جامعه پدید آمد که در تکثیر مقبره و بقعه و معبد نمود داشت.

سفسطه‌ و مغلطه ممکن است این گونه ادامه یابد که اگر روشنفکرها قدری شعور داشتند و با کف جامعه در ارتباط بودند اوضاع مملکت این گونه نبود، و ازخودبیگانگی روشنفکرنماهای بزغاله سبب افزایش جهل و فلاکت شد.

آنچه امروز پیش چشم ما می‌گذرد این است که جن‌گیرها و پاچه‌‌ورمالیده‌های خداجو مبالغی هنگفت ریختند و پاشیدند.  بخشی از پولهای بی‌حساب از جمله خرج ایجاد معابد جدید شد که به نوبهٔ خود عایدات هنگفت دارد.  دنبه‌اش هم توفیر معامله. 

درهرحال، جنبهٔ معنوی قضیه هرچه باشد یا نباشد، از امامزادهٔ تغییر نام ‌یافته در زمینهٔ صادرات فرهنگی و جلب توریست هم می‌توان سود برد ــــــ با نام Saint Jinnless به معنی بی‌جن قدّیس.

آنچه اکنون از فرد ناظر برمی‌آید قدری بحث در جغرافیای لغات است: آیا هزارها بقعهٔ‌ دیگر جن دارند تا بتوان این یکی را مستثنا دانست؟  چه کیفیتی در مازندران و مردم آن وجود دارد که در گیلان و لرستان و جاهای دیگر نیست؟  در دیار الوار که اسمهایی از قبیل کیومرث و سیاوش و سهراب و فرامرز بسیار است چنانچه قرار بر تغییر نام باشد آیا ثبت احوال مثلاً بگوید گودرز در اصل غودرص بوده و باید تبدیل به غلامعباس گردد؟  و اگر فردا در گوشه‌کنار مازندران امامزاده‌ای با نام کامبیز کشف شود جن‌گیرها ادعا خواهند کرد در اصل Saint Ghompoz بوده است؟        

11 آذر 92