غارت بی سر و صدای اموال مردم؛این افشاگری را بخوانید

غارت بی سر و صدای اموال مردم؛این افشاگری را بخوانید

غارت بی سر و صدای اموال مردم؛این افشاگری را بخوانید

282893_104148633093176_484653350_n

در چند سال گذشته اکثر شبکه مسی برق را جمع آوری و به جای آنها کابل خودنگهدار آلومنیومی نصب کرده اند . با یک حساب ساده می بایست به ازای هر کیلومتر سیم می بایست حداقل ده میلون مابه التفاوت به شرکت های برق پرداخت می نمودند. مهندس نمی دونی چه کسانی این ثروت ملی را بابت چندرغازی به حلق پیمانکارانی غارتگر ریختند و چه فربه ها که نشدند و ماشین آنچنانی سوار نشدند و به ریش این ملت نخندیدن. به خدا اگر یک تفحص نیمه نصفه ای همین مجلس فعلی انجام بده وسعت این غارت در مقایسه با سایر غارتها در حد المپیک است. اگر بخواهم بنویسم مثنوی هفتاد من خواهد شد.
تقریبن در پایان سال ۱۳۸۹ بود که وزارت نیرو به دلیل بدهی بالا و اینکه مدیران ارشد به فکر کور کردن چشم فتنه بودند و اداره کردن کشور گرفتار تحریم به سختی پیش میرفت سودجویان به فکر تاراج سیم ها مسی شبکه برق افتادند. تقربا تمام شرکتهای توزیع بجز شرکت توزیع شهرستان مشهد به غارت این ثروت ملی مدد رساندند.
سرقت شبکه های برق و افزایش تولید کابل خودنگهدار باعث شد مدیران نالایق جهت حفظ ظاهر و تولید ثروت به گفته خودشان و خاموش کردن موقتی صدای اعتراض مردم به برنامه تعویض سیم های مسی و جایگزین نمودن کابل خودنگهدار آلومنیوم رو آوردند و در این نقطه بود که سودجویان و فرصت طلبان کیسه های آماده شان را پر کردند و به ریش ملت خندیدند،
بله آقای مهندس شرکت های توزیع ابتدا به بهانه های مختلف از جمله سرقت شبکه و سرقت برق که خود زاییده افکار غلط و برنامه ریزی نادرست و عملکرد افتضاح دولت در مسائل کلان مملکتی بود به تاراج سیم های مسی شبکه برق پرداختند. در آغاز بدون هیچگونه مابه التفاوتی شبکه های مسی جمع آوری و کابل خودنگهدار جایگزین گردید.
برای آنکه بتوانم عمق فاجعه را بیان کنم مثالی در مقیاس کوچک شرح میدهم.
اگر یک کیلومتر شبکه ۲۵ ۱۶*۴ که معمولن ۷۵٪ شبکه فشار ضعیف برق را تشکیل میدهند را بخواهیم جایگزین کنیم، سیم جمعع آوری شده چیزی بیش از یک تن خواهد بود و کابل جایگزین نیز بطور حتم یک کیلومتر خواهد بود. در تمام طول این سالها ارزش مس چیزی بیش از دوبرار قیمت یک متر کابل ۷۰ خودنگهدار بوده و این یعنی سود پولی، پولی سود. حال آنکه درد بیش از این است . بعضن شبکه های برق دارای مقطع بالاتر می باشد و بعضی موارد پیمانکار در اجرای شبکه جایگزین از کابل مقطع پایین تر استفاده می کردند و این یعنی غارت بیش از آنچه که تصور می شود.
خب هرجا که پول باشد افراد فرصت طلب برده و بنده اند. شبکه های برق با قراردادهای صوری به پیمانکاران قابل شراکت و دوست در مقابل دریافت مبلغ ناچیزی واگذار گردید. برای همان یک کیلومتر مثال اگر قیمتهای بورس در همان برهه را محاسبه نماییم . مابه التفاوت فارغ از دستمزد چیزی در حدود بیش از ۵ میلون تومان خواهد بود و در زمانهایی نیز به ده میلیون تومان می رسید.
اکثر شرکتهای توزیع بجز شرکت توزیع شهرستان مشهد در دام این غارتگری قرار گرفتند.
شرکت توزیع فارس با داشتن بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف مسی از مجریان پروژه جایگزین نمودن کابل خودنگهدار به جای سیم مسی بود.
حداقل درآمد این شرکت از محل اجرای این پروژه چیزی بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد می توانست باشد. حال آنکه این شرکت در هزینه های جاری خود نیز درمانده است.
مدیر عامل شرکت به یکباره در روز آخر دولت احمدی نژاد با زد وخورد با توانیر تعویض میشود. و مدیریت جدید جهت رد گم کردن دست به تعویض تعدادی از مدیران و جابه جایی آنها می نماید.
در شهرستان خرمبید مدیر بدلیل افشا شدن شراکتش با پیمانکار برکنار میشود ولی از اموال به سرقت رفته چیزی بر نمگردد.
در شهرستان اقلید جابجایی مدیر بدون سر و صدا انجام می شود
در شهرستان خنج چیزی از محل مابه التفات برای شرکت نمی ماسد.
در شهرستان فسا پیمانکاران بیشترین غارت را به ثبت می رسانند. پیمانکار وقت اتفاقات بازد وبند با مسئول عملیات بسیاری از شبکه را جمع آوری و نه کابل ۷۰ بلکه کابل ۳۵ جایگزین می نماید و پیمانکاران دیگر نی هکذا.
در شهرستان لار و لامرد اکثرا سیم ۵۰ و ۳۵ برداشت و عاقبت آن نیز نامعلوم می باشد.
در شهرستان آباده مسئول فنی وقت با زد و خورد با دو تن از پیمانکاران صاحب چهار دستگاه خانه و بدنبال خرید ماشین مگان است. برخوردی نیز صورت نگرفته.
در شهرستان فیروز آباد نیز تا خبر دارشدن شرکت تقریبا بیشتر شبکه به تاراج میرود.
در شهرستان نیریز مجبور به برکناری مدیر می شوند.
در شهرستان استهبان تعویض سیم توسط شرکتهای اقوام مسئول فنی انجام میشود و به پاس این خدمت به مدیریت ارتقاء می یابد.
گفتنی ها بسیار است ولی….
سایر شرکتهای توزیع نیز وضع به همینگونه است. بعضا جایگزین نمودن شبکه را یربه یر انام دادند و این یعنی میلیاردها خسارت.
البته مدیران شرکت مدعی هستن از محل مابه التفاوت طرحهای توسعه را انجام داده اند و آنهم چیزی بیش ۱۰۰ میلیارد نمی شود.
پیمانکاران از پس این حاتم بخشی به ثروت های کلان دست یافته اند و صاحب دفتر های آنچنانی و ملک و املاک شده اند . بطوریکه پیمانکاران فسا صاحب ثروتی شده اند که دیگر بی نیاز از کار پیمانکاری شده اند. پیمانکار به نام … صاحب کارخانه در شهر اصفهان شده و ماشین آنچنانی سوار است. پیمانکار دیگری سناتو سوار می شود. پیمانکاری به نام … مبالغ هنگفتی به جیب زد. … با چراغ سبز مدیران در اکثر شهرستانها دست به این غارت زد. متاسفانه مسئله با اقدامات سطحی لوث شده است و در حال فراموشی است.

 

Payame daneshjoo tabarzadi پیام دانشجو طبرزدی

Options for this story