اجرای گروه پالت در برنامه رادیو۷

اجرای گروه پالت در برنامه رادیو۷

اجرای گروه پالت در برنامه رادیو

FireShot Screen 2

گروه پالت و مسخره‌کردن سیاست “ضد موسیقی” صدا و سیما

گروه موسیقی پالت، شب ۲۸ دی ماه مقابل دوربین برنامه تلوزیونی «رادیو۷» قطعه‌ای را با پانتومیم نواختن ساز، اجرا کردند.

نشان دادن ساز موسیقی از شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در ۳۵ سال گذشته ممنوع بوده است. ممنوعیت نشان دادن ساز ریشه در فتواهای مختلف مجتهدان شیعه و مهم‌تر از همه روح الله موسوی خمینی، مبنی بر حرمت موسیقی دارد.

گروه موسیقی پالت اما برای به سخره گرفتن این قوانین ضد موسیقی، در مقابل دوربین صدا و سیما با اینکه نمی‌توانستند سازهای خود را نشان دهند و نوازندگی کنند، وانمود کردند که ساز در دست دارند و با اجرای پانتومیم نوازندگی، قطعه خود را اجرا کردند.

حرام بودن موسیقی در احکام فقهای مختلف ریشه در یک نوع درگیری «فقهی» با مسأله «طرب» دارد. اینکه چه سازی و چه موسیقی‌ای موجب حس طرب در چه کسی می‌شود، درگیری تاریخی فقها با مسأله موسیقی است. پس از انقلاب ۱۳۵۷، روح‌الله موسوی خمینی در مرداد سال ۱۳۵۸، انواع موسیقی را حرام دانست و اعلام کرد که نباید از صدا و سیما، موسیقی پخش شود. به دنبال مشکلاتی که این فتوا برای پخش سرودهای انقلابی ایجاد کرد، خمینی در سال ۱۳۶۰ توضیح داد که از انواع موسیقی همه آن‌ها حرام نیستند بلکه فقط آن موسیقی که موجب «لهو» شود حرام است. این فتوا، توسط سیدعلی خامنه‌ای هم تکرار شد؛ با این فلسفه که موسیقی اگر انسان را از یاد خدا و معنویت غافل کند و انسان را به ابتذال و گناه بکشاند، حرام است (خامنه‌ای آموزش موسیقی را هم حرام می‌دانست اما این فتوا هم با توضیحاتی تغییر پیدا کرد).

منبع: رادیو زمانه