۲۷ ژانویه روز گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست

۲۷ ژانویه روز گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست

۲۷ ژانویه روز گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست

روز ۲۷ ژانویه، روز گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست است؛ فاجعه‌ای که در دوران حکومت نازی‌ها رخ داد و در آن میلیون‌ها انسان که قریب به اتفاق آن یهودی بودند را به کام مرگ کشید. در مورد معنای واژه هولوکاست، این واژه را از ریشه یونانی دانسته‌اند که از “هولوکاوتوما”به معنای سوختگی کامل گرفته شده است. این واژه را از این رو به کار می‌برند که قربانیان آن جنایت عظیم عمدتا با مرگ در اثر سوختگی کشته شدند.
یهودیان به صرف یهودی‌بودنشان در این واقعه توسط رژیم ناسیونال‌سوسیالیسم حاکم بر آلمان آن زمان کشته شدند. بهرام محیی در مورد روند شکل‌گیری هولوکاست در گفت‌وگویی با رادیو دویچه‌وله روند پدید آمدن هولوکاست را به یکباره ندانسته بلکه معتقد است در مدت زمانی به آرامی شکل گرفته است. او این مراحل را چنین تقسیم‌بندی می‌کند:
۱ـ مرحله‌ی محدود کردن حقوق یهودیان آلمان و بیرون راندن آنان از پست‌های دولتی، شغل‌های آزاد و گستره‌ی عمومی.
۲ـ مرحله‌ی سلب مالکیت از یهودیان از طریق اقدامات دولتی و مصادره‌ی دارایی‌های آنان در سراسر آلمان که رژیم نازی آن را با بهانه‌ی «آریایی کردن دارایی‌ها در آلمان» انجام می‌داد.
۳ـ مرحله‌ی تشکیل «گتوها» برای یهودیان اروپا پس از آغاز جنگ، سپس انتقال آنان به اردوگاه‌های کار اجباری برای بهره‌کشی بی‌رحمانه تا مرز زجرکش کردنشان و نیز کشتن آنان در پشت جبهه‌ها.
۴ـ و سرانجام مرحله‌ی کشتار منظم، برنامه‌ریزی شده و پیگیر آنان در اردوگاه‌های مرگ، از طریق گاز سمی و سوزاندن اجساد قربانیان در کوره‌های آدم‌سوزی.
یادآوری پیوسته این جنایت هولناک بشری علاوه بر این‌که گرامی‌داشت یاد و خاطره قربانیان آن است به ما کمک می‌کند که همیشه نسبت به رخ‌دادن دوباره این‌گونه حوادث تلخ، حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم و بدانیم که کوره‌های آدم‌سوزی هیتلری به یک‌باره بنا نشده‌اند و مسیری را طی کرده‌اند که آغازش با محروم‌کردن افراد یک گروه یا مذهب یا نحله سیاسی و یا جنسیتی از حقوق حقه آنان است و اگر ما در این مرحله نسبت به این ضایع‌کردن حقوق انسان‌ها حساسیت ویژه نداشته باشیم هیچ بعید نیست که بار دیگر شاهد حوادث انسان‌کش دیگری چون هولوکاست باشیم.
تعداد کشته‌شدگان هولوکاست در جریان دادگاه نورنبرگ در سال ۱۹۴۶، شش میلیون نفر تخمین زده شد.
علاوه بر یهودیان در این فاجعه، لهستانی‌ها (که غیریهودی بودند) اسلاوها، مردم شوروی، رومانیایی‌ها که به عنوان کولی‌ها شناخته می‌شدند و هم‌چنین بیماران روانی و معلولان جسمی و هم‌جنس‌گرایان و …نیز کشته شده‌اند.
سازمان ملل متحد روز ۲۷ ژانویه سال ۲۰۰٥ را، روز یاد قربانیان هولوکاست اعلام کرده است که همه ساله این روز به عنوان روز گرامی‌داشت قربانیان
هولوکاست شناخته می‌شود.