حمله جنایتکارانه به هفته نامه «شارلی اِبدو» را محکوم می‌کنیم!

حمله جنایتکارانه به هفته نامه «شارلی اِبدو» را محکوم می‌کنیم!

حمله جنایتکارانه به هفته نامه «شارلی اِبدو» را محکوم می‌کنیم!

 

آزادگان جهان!

تاریک اندیشان و مرگ پرستان در روز چهارشنبه هفتم ژانویه ۲۰۱۴، آزادی وجدان، آزادی اندیشه و آزادی قلم را در دفتر هفته نامه «شارلی ابدو» به رگبار بستند. در حمله تروریستی اسلامگرایان افراطی به دفتر این نشریه، ۱۲ نفر به قتل رسیدند و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند که حال تعدادی از آن ها وخیم است. «استفان شاربونیه» کاریکاتوریست برجسته و سردبیر نشریه، سه تن دیگر از کاریکاتوریست‌های سرشناس فرانسه و عضو هیئت تحریریه نشریه که هرگز سلاحی جز قلم خویش نداشتند، «برنارد ماریس» اقتصاددان و دو مامور پلیس جزو قربانیان این اقدام جنایتکارانه هستند.

حمله به دفتر این نشریه خشم و انزجار جهانی را برانگیخته است. بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل به درستی این حمله را «تهاجمی مستقیم به بنیان دموکراسی، رسانه‌ها و آزادی بیان» دانسته است. دفتر نشریه «شارلی اِبدو» در سال ۲۰۱۱ نیز به خاطر انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، مورد حمله اسلامگرایان افراطی قرار گرفته بود و مسئولین و نویسندگان آن تهدید به مرگ شده بودند.

در کشور ما نیز دگراندیشی و آزادی بیان همواره مورد هجوم اسلامگرایان افراطی قرار داشته است. بسیاری به خاطر دگراندیشی و دفاع از آزادی بیان و قلم جان باخته و یا به زندان‌های طولانی محکوم شده اند. فتوای خمینی برای قتل سلمان رشدی، نمونه روشن نبود تحمل دگراندیشی و آزادی بیان و قلم از طرف افراط گرایان اسلامی در کشور ماست. هنوز هم، با قانون جزای جمهوری اسلامی مرتکبین سب نبی به اعدام محکوم می‌شوند. در حقیقت، تروریسم طالبانی، داعشی و ولی فقیهی یک ریشه دارند. آبشخور همه آنها اسلام سیاسی، اسلام قدرت طلب و تلفیق دین با دولت است.

ما نیروهای سکولار ایران که در کشور خود همواره با ترور و اعدام نویسندگان و روزنامه نگاران به نام دین و توهین به پیامبر مواجه بوده ایم، عمیقا از کشتار کاریکاتوریست‌ها و روزنامه نگاران شارلی ابدو متاثریم و با مردم فرانسه احساس همبستگی می‌کنیم.

آزادی اندیشه، بیان و رسانه، ارزش‌هایی جهانشمول هستند که هیچ استثنای فرهنگی و یا مذهبی نمی‌پذیرند و در همه کشورها باید رعایت شوند. ما افراط گرایی اسلامی در سراسر جهان و از جمله در ایران را شدیدا محکوم نموده و با ابراز انزجار از عمل جنایتکارانه و غیر انسانی حمله به هیأت تحریریه «شارلی اِبدو» در پاریس، پشتیبانی کامل و بی‌قید و شرط خود را از آزادی اندیشه، بیان و رسانه اعلام می‌کنیم.

ما همدردی عمیق خود را با خانواده های قربانیان این جنایت و خانواده مطبوعات آزاد جهان اعلام می‌کنیم.

انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس

کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس

۱۸ دی ۱۳۹۳ – ۸ ژانویه ۲۰۱۵