کنفرانس برلین پس از ۱۴ سال، روایتی متفاوت

کنفرانس برلین پس از ۱۴ سال، روایتی متفاوت

کنفرانس برلین پس از ۱۴ سال، روایتی متفاوت

Screen shot 2015-01-26 at 4.59.47 PM

‎‎نگاشت‎ by Sepidedam.‎

کنفرانس برلین پس از ۱۴ سال، روایتی متفاوت از همه آنچه تاکنون دیده اید

گزیده‌ای ۸ دقیقه‌ای از ویدیوهایی که به تازگی شادی امین پس از ۱۴ سال در یوتیوب منتشر نموده است.

کنفرانس برلین (نام اصلی: کنفرانس «ایران پس از انتخابات») نام همایش ۳ روزه‌ای بود که از ۱۹تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۹ به مدت سه روز از سوی حزب سبز آلمان و به دعوت بنیاد هاینریش بل در خانهٔ فرهنگ‌های جهان در برلین برگزار شد.

تلویزیون ایران با پخش برنامه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای از بخش‌هایی کوتاه و سری شده از حدود ۱۶ ساعت از بعضی سخنرانی‌های نشست‌های کنفرانس (و نه تمام آن‌ها)، در دو شب متوالی ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه ۱۳۷۹ از شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به این کنفرانس جنبه ملی و ابعادی فراگیر بخشید. در این فیلم صحنه‌هایی از عریان شدن یک مرد، رقصیدن یک زن، فریادهای مرگ بر جمهوری اسلامی و سران آن و بریده‌هایی از فیلم سخنرانی روزهای مختلف در کنار این صحنه‌ها پخش شد.

کفن پوش‌ها در قم و شهرهای دیگر به راه افتادند و روحانیان طرفدار حکومت حکم ارتداد شرکت کنندگان را صادر کردند. ماجرا به یکی از گسترده‌ترین بحران‌های سیاسی آن‌ زمان تبدیل شد.

علی‌ خامنه‌ای این کنفرانس را توطئه آلمان‌ها و هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران آن را در راستای همه توطئه‌های آمریکا از حمله نظامی طبس به این سو خواندند.

اما این روی ماجرا چه بود؟ انتقاداتی که نسبت به اصلاح طلبان مطرح و از جانب همه عوامل جمهوری اسلامی بایکوت و صرفاً به حاشیه‌های کنفرانس از جمله صحنه‌های عریان شدن یک مرد، رقصیدن یک زن، دامن زده شد:

مهر انگیز کار: مطالبات مردم ایران بسیار فراتر از شعارهائی است که مدافعان جریان اصلاح طللبی به آن‌ توجه میدهند.

یکی‌ از حضار: آقای گنجی اولین چیزی که یک نفر بخواهد با گذشته خودش … معذرت خواهی‌ است. شما در بخش اطلاعات سپاه پاسداران بودید. اولین کار شما باید معذرت خواهی‌ به خاطر جنایت‌ها و به خاطر ۲۰ سال همراهی شما با رژیم جنایت بوده

شادی امین: آقای گنجی ، سال ۱۹۸۸ طبق آمار سازمان عفو بین‌الملل ، بیش از ۵۰۰۰ زندانی سیاسی بدون داشتن امکان حتی یک دقیقه دفاع، با سوال مارکسیست هستی‌ یا نه، از جمهوری اسلامی دفاع میکنی‌ یا نه، نماز میخوانی‌ یا نه ، به جوخه‌های دار و اعدام سپرده شدند ( در این لحظه قیافه اکبر گنجی دیدنی‌است که با اکراه می‌گوید آه‌ه … )

یکی‌ از حضار: اینها الان چه می‌گویند. می‌گویند قوه قضائیه دست ما نیست ، فلان چیز دست ما نیست. آن زمان که رهبرتون خمینی عالیجناب سیاه پوش، قوه قضاییه تون دست امثال خلخالی ها، خمینی ها، محتشمی‌ها که امروز جناح‌های مختلف جبهه ۲ خرداد هستند و تیپ‌های دانشگاهیشون که سرکوب دانشگاه‌ها را سازماندهی کردند، از جمله آقای گنجی توی دولت بودند. اصلاح طلبی یعنی اینکه یک جمهوری اسلامی بهتر را ارائه بدین. بابا مردم جمهوری اسلامی نمی‌خواهند!

هوشمگ دیناروند: ما بحث داریم بحث اصولی داریم که نشان دهیم. ما باید ثابت کنیم این جریانی که می‌گوید اصلاح طلب است ، از قانون اساسی‌ خودشون نشان بدیم که این قانون اساسی‌ اجازه اصلاح طلبی را نخواهد داد!

شهلا لاهیجی: باید از کسانی‌ که به خاطر اندیشه، به دلیل قلم، به دلیل باور سیاسی اعدام شدند از خانواده‌هاشون عذر خواهی‌ بشه از آنهایی که مجبور شدند وطن را ترک کنند عذر خواهی‌ بشه …

یکی‌ از حضار: شعاری که مردم دادند و گفتند آزادی اندیشه با ریش و پشم نمیشه، مفهومش این نبود که ریش داشته باشید، آیا شما که معتقد به آزادی اندیشه هستید با اصل ولایت فقیه، اصلی‌ که می‌گوید یک نفر یک چوپان در بالا می‌نشیند و بقیه گوسفند هستند ….

نسخه ۸ دقیقه‌ای در یوتیوب:
http://youtu.be/BjESD0AmPIE

نسخه کامل تر این ویدیو‌ها در کانال یوتیوب شادی امین:
قسمت اول:
https://www.youtube.com/watch?v=Q0fj9K4KUnA
قسمت دوم:
https://www.youtube.com/watch?v=OVEtZ-kLAbE
قسمت سوم:
https://www.youtube.com/watch?v=X-0OXAz4uv

Like ·
  • پخش ویدیو
    این ویدئو را «اینستاویدئو»ی آقای خامنه ای تازه گذاشته و گویا در یک کلاس درسش است. گفته «با کسی که متهم به یک خلاف و فسادیست، مجالست کردن، موجب توجه تهمت به انسانه … » آقای رحیمی چهارسال کنارتون نشست. حالا از سعید مرتضوی و شرکا نمی گم …. #خامنه‌ای #فساد‌مالی
    Arash Sigarchi · ‏۱۰.۵۰۳‏ بازدید

 

  • پخش ویدیو
    عملیات دستگیری شکارچیان قوش ۱۷۰ میلیونی در خوزستان!
    عملیات دستگیری شکارچیان قوش ۱۷۰ میلیونی در خوزستان!
    شورای ملی ایران · ‏۱۶.۴۹۵‏ بازدید

  • پخش ویدیو
    اعتراض به آلودگی هوا
    حرکتی زیبا کنار در و دیوار این شهر، اون بالاهای خیابان شریعتی، یه گروه جوون و نوجوون به زبان خودشون از آلودگی تهران گفتند و کنار دیوار سفیدِ نفس؛ دسته جمعی رپ خوندن من که اینو دیدم کلی کیف کردم! اینم شعرش: همه دستا بالا واسه آلودگی بابا نداریم ما اصن آسودگی هفت و شیش و پنج و چهار و سه دو یکه همین روزاس که تهران بترکه ابر تو آسمون می‌خواد نباره پیچ نیس فک کنی چاره‌ش آچاره چشما می‌سوزن و ریه‌ میشه پاره صدا سرفه میاد بیش از جواب آره اون بچه‌ها کهقراره بعداً بیان چی؟ در این مواقع باید رف گف به کی؟ هوا رو تمیز می‌خوایم و واسش راه داریم نفس می‌کشیم میگیم اینو تا نا داریم. همه دستا بالا واسه آلودگی بابا نداریم ما اصن آسودگی هفت و شیش و پنج و چهار و سه دو یکه همین روزاس که تهران بترکه برگرفته از صفحه Ehssan Naderpour
    شورای ملی ایران · ‏۶۴.۰۹۶‏ بازدید

 

‏‎Nayereh Tohidi‎‏ ‏ویدیو‏ ‏کارگاه آموزشی شهروندیار‏ را به اشتراک گذاشت.

” از متن سخنرانی نماینده مجلس ترکیه: عده ای این جسارت را به خود میدهند که در همه ی امور زندگی زنان دخالت کنند، حتی در مورد اینکه دختران و پسران در کنار هم میتوانند درس بخوانند یا نه هم بحث میشود. مسئول تمام اینها شما هستید شما (رو به نمایندگان)، اینکه روزانه ۳ زن کشته میشوند؛ اینکه
خشونت به زن در جامعه افزایش داشته است، در واقع به آن قاتلها کسانی جسارت میدهند که به زنان دیکته میکنند چه بپوش و چه کاری انجام بده. (رو به نمایندگان) به دوردستها نگاه نکنید از شما حرف میزنم از شما؛ شمایی که با وضع این قوانین به قاتلها و متجاوزین جسارت این کارها رو میدهی. (اعتراض نمایندگان) .خوبه که تماشاچیان حرفهایی که از اینجا دارید رو به من میگویید را نمیشنوند .”