هفته نامه تایم: دلایل خودداری ایران از جنگ همه جانبه با عربستان

هفته نامه تایم: دلایل خودداری ایران از جنگ همه جانبه با عربستان

Iran_Saudi_War_111317.jpg

کی آرمین سرجوی

منبع : هفته نامه تایم / ترجمه: تحریریه سایت دیپلماسی ایرانی – تهران

دیپلماسی ایرانی: بدون اطلاع قبلی، یک روز امیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، شاهزادگان رقیب خود را به زندان انداخت و نشانه های قدرت را در اطراف خود جمع کرد. یک موشک به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد، عربستان، آن را در هوا ساقط کرد، اما دولت عربستان ادعا کرد از تمام جزئیات درباره منشأ این موشک مطلع است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، سه روز بعد در روز 6 نوامبر از متحدان ایران نام برد و اعلام کرد: “این یک موشک ایرانی بود که توسط حزب الله از سرزمین اشغالی حوثی ها در یمن شلیک شد.” یک روز بعد ولیعهد از آن با عنوان “تجاوز مستقیم نظامی حکومت ایران” نام برد.

بنابراین میان بین دو قدرت بزرگ مسلمان سنی و شیعه در خاورمیانه کشمکشی عریان و کم سابقه روی داده است. اکثر اوقات، به ویژه در سال های اخیر، عربستان سعودی و ایران به صورت نیابتی با یکدیگر مبارزه کرده اند، و در اکثر آنان ایران پیروز میدان است.

• چندروز پیش در عراق، میلیون ها زائر شیعه در شهرهای نجف و کربلا برای مراسم سالانه اربعین جمع شدند. بسیاری از این زوار، از کشور همسایه ایران آمده بودند. ایران از زمان براندازی حکومت دیکتاتوری سنی صدام حسین از سوی آمریکا در سال 2003، اتحاد عمیقی با عراق برقرار کرده است. امروز حس برادری میان شیعیان این دو کشور و همکاری میان دو دولت، بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد.